Thursday, 1 October 2020
Facebook
Twitter

Mökkiläisten sydän särkyi, kun heistä tehtiin syntipukkeja

Ystäväni on järkyttynyt. Hän vietti juuri viikon loman vanhassa kotitalossaan lähellä Mäntyharjua. Sinne hän menee aina kun mahdollista, melkein joka viikonloppu ja aina jouluisin. Heiluu siellä vesurin kanssa, hento nainen.

 Hän asuu Helsingissä. Työ on stressaavaa. Välillä hän sulkee silmät ja kuvittelee, että istuu mökin portailla ja aurinko paistaa.

Mutta nyt. Mielenrauha on pilalla. Mökkiläisistä puhutaan niin rumasti. Maalla pysyvästi asuvat eivät halua, että Helsingistä tullaan koronakriisin aikaan sinne. Mutta onhan se hänenkin maailmansa.

”Kesäisin ollaan mielin kielin ja houkutellaan lisää mökkeilijöitä, halutaan, että me maksamme sinne veroja ja osallistumme ja asetumme sinne. Mutta heti kun tulee vaikeuksia, kohdellaan kuin spitaalista”, hän sanoo.

 TÄSTÄ puhui Ilmo Massa Facebookissa tällä viikolla. Massa on Helsingin yliopiston ympäristöpolitiikan emeritusprofessori, joka on kehittänyt humanistis-yhteiskuntatieteellistä ympäristötutkimusta 1970-luvulta saakka. Massa oli seurannut keskustelua, jossa muutamat some-aktiivit leimasivat kesämökkiläisiä potentiaalisesti saastuneiksi paikallisten terveyspalveluiden ryöstökäyttäjiksi.

Massalle tuli siitä mieleen ranskalaisen historiantutkijan René Girardin syntipukkiteoria.

 Girardin teorian mukaan kriisiin ajautunut yhteisö kanavoi vihansa ja pelkonsa johonkin syntipukkiin, joka tässä tapauksessa siis on kesämökkiläinen.
 Kriisi on tietysti todellinen, mutta ainakaan tässä tapauksessa se ei ole kesämökkiläisen syytä, Massa kirjoitti.
 Massan kirjoitusta seurasi pitkä keskustelu. Vasta kun olin lukenut monta väärinymmärrystä ja tarkennusta, tajusin, mikä on tärkeintä.

Kaikkihan ymmärtävät sen, että maaseudulla terveydenhuollon kapasiteetti ei riitä kovin laajojen ihmisjoukkojen hoitamiseen, varsinkin, kun väestö on siellä vanhaa ja kuuluu riskiryhmään, joka voi saada taudin vaarallisimman version.

 Mutta se on väärin, että mökkiläisten päälle syydetään törkeyksiä ja vihapuhetta. Se sattuu kaikkiin mökkiläisiin, myös niihin, jotka ovat pysyneet kiltisti kotona. Itse asiassa saastuneista puhuminen sattuu meihin kaikkiin Uudellamaalla asuviin.
 Sävy on tärkeä. Lapin Kansassa nimettömänä esiintynyt proviisori neuvoi turisteja jättämään puhelimen kotiin, etteivät he pysty hälyttämään apua. Ja: Ota pistolapio mukaan, että voit kaivaa oman hautasi, kun tunnet lähtösi lähenevän. Katso paikka jo valmiiksi hyvissä ajoin. Suotavaa olisi, että maasto olisi hyvin harvaan asuttu eikä kovin lähellä puhtaita vesistöjämme.
 Syntipukki, kuten uhrilammas, uhrataan, jotta itse selvitään. Vanhoissa rituaaleissa ei kyllä sätitty sitä lammasta.
 Voisihan sen toisinkin sanoa. Ainakin teoriassa. Mökkiläisiä kohtaan voisi jopa osoittaa myötätuntoa.
 Jos mökkikunnanjohtaja sanoisi vaikka näin:

Hei, meidän kunnan mökkiläiset. Me tiedetään, miten rakas paikka tämä on teille, ihan paras kaikista. Mekin teidät haluttaisiin tänne, me kaivataan teitä. Mutta kun meillä ei terveydenhuollon voimavarat siihen riitä. Jos te sairastutte, me ei täällä pystytä teitä hoitamaan. Olkaa uusimaalaiset kotona, pysykää terveinä. Nähdään pian. Ja tähän sydän.

Linkki

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *